سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ هزینه کردنی نزد خدا محبوب تر از هزینه کردن به اعتدال نیست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

گروه پرستاری 85 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

 
 
درباره سرطان پوست(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:41 صبح )

توصیه های در مورد پیشگیری از سرطان پوست

بیمار عزیز:
هر ضایعه یا زخمی که بهبود نیابدو تغییر اندازه وشکل یا خونریزی داشته باشد یکی از علائم هشدار دهنده سرطان پوست می باشد.

علائم سرطان پوست
? رشد غیرطبیعی زخمها و خالهای پوستی
? زخمهائی که بهبود نمی یابند و با خونریزی همراه هستند.
? زخمی که بهبود آن مدت زیادی به طول بینجامد.
? تغییر رنگ خالهای پوستی

توجه:
• اگر سرطان پوست به موقع تشخیص داده و درمان شود خطر گسترش آن به سایر قسمتها کاهش می یابد.

آیا می دانید؟
• نور خورشید یکی از علل بوجود آورنده سرطان پوست است ؟

•   برای جلوگیری ازعوارض نامطلوب آن از محافظ  پوست و ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

برای پیشگیری از سرطان پوست بهتر است:
? قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
? از لباسهایی که تمام بدن را از نور خورشید محافظت می کند استفاده کنید.
? از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات 8صبح تا 4 بعد از ظهر بپرهیزید.



 
سرطان چیست؟(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:41 صبح )

سرطان چیست؟

 

رشد بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلولها سرطان نامیده می شود.

بدن ما از اجزاء کوچکی به نام سلول تشکیل شده که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.  سلولها بلوکهای ساختمانی بدن هستند و گروهی از سلولها، بافتها و ارگانهای بدن را تشکیل میدهند. سلولهایی که در بافتهای مختلف مانند مغز، کبد ، کلیه و ریه هستند ،هر کدام یک عملکرد واحد دارند.

سلولها به طور نرمال ،با دو تا شدن به طریقه منظم و کنترل شده تولید مثل می کنند و منجر به رشد و ترمیم بافتهای بدن می شوند.

بعضی اوقات تقسیم سلولها ، بدون کنترل و به صورت  غیر عادی انجام می شود. رشد غیر عادی و بیش از حد سلولهای بافت، تومور نامیده می شود که می تواند خوش خیم و یا بد خیم باشد.

 

 

تومورهای خوش خیم معمولا محدود به قسمت کوچکی از بدن است و اغلب به آهستگی رشد می کند. این تومورها بسته به سایز و محلشان ،مشکلاتی به وجود میاورند که با درمان تومور که غالبا جراحی میباشد ، معمولا بیمار مشکل دیگری نخواهد داشت.

سرطان یا تومورهای بدخیم نیز در یک فضای محدود شروع می شوند ، اما می توانند به بافتهاو ارگانهای مجاور گسترش یابند. سلولهای سرطانی ممکنه با جریان خون به مناطق دورتری در بدن منتقل شوند .در اینجا ممکنه تومور جدیدی را به نام تومور ثانویه یا متاستاتیک تشکیل دهند.

سلولهای سرطانی با سیستم لنفاتیک نیز منتقل می شوند. سیستم لنفاتیک به طور نرمال برای از بین بردن عفونت در بدن کار می کند .این سیستم از یکسری غدد و رگهائی که در سراسر بدن به هم متصلند تشکیل شده است.

سرطان کلمه ای است برای توصیف تعدادی از بیماریهای مختلف که علل و روش درمان  متفاوت  دارند. همه سرطانها باید تحت درمان قرار گیرند، هر چند که همه آنها به طور کامل  معالجه نمی شوند.



 
مختصری درباره دکتری پرستاری(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:41 صبح )
  

مختصری درباره دکتری پرستاری

 

تلاش برای اخذ مجوز جهت ایجاد مقطع دکتری پرستاری از دهه   60   در ایران شروع شد و مکاتبات و موافقتها و تنظیم برنامه درسی عملا در دهه 70 یعنی از سال 1370 به بعد بطور عملی و پیگیر آغاز گردید این تلاشها در سال 1373 نتیجه داد و با برنامه این مقطع در دانشگاه علوم پزشکی تبریز موافقت گردید و دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز جذب دانشجو جهت مقطع دکتری پرستاری را از طریق آزمون کنکور سراسری در سال 1374 انجام داد که اهم موارد تا کنون بشر­ ذیل می باشد. 

 
      اولین دوره دکتری پرستاری در سال 1374 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با 3 دانشجو در ایران اغاز گشت.  وپس از آن در سال 1375 دانشگاه تربیت مدرس با چهار دانشجو تربیت دانشجوی دکتری پرستاری را آغاز نمود 


     از سال 1374تا سال 1378 فقط دو دانشگاه تربیت مدرس و تبریز پذیرش دانشجو داشتند و در این سال   دانشگاههای تهران وایران نیز برای اولین دوره دانشجوی پرستاری را در مقطع دکتری پذیرش نمودند  


 در ­حال حاضر تعداد دانشگاههایی که دارای مجور تربیت دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری می باشند شامل 8 دانشگاه     اصفهان‘ایران‘  تبریز‘ تربیت مدرس‘ تهران‘ شهید بهشتی، تهران و شیراز   می باشند 


    اولین فارغ التحصیلان مقطع دکتری پرستاری ایران در سال 1380 فارغ التحصیل شدند که تعداد آنها 4 نفر بودند که با تلاش پیگیر مسئولین پرستاری اولین گروه دانشجویان به بار نشستند و وارد بازار کار شدند 

 

    اولین فارغ التحصیل مقطع دکتری پرستاری ایران در بهمن ماه 1380 از دانشگاه تربیت مدرس(دکتر عیسی میبدی با راهنمایی دکتر ­یدرعلی عابدی) و دومین آنهادر بهمن ماه 1380 (دکتر فضل ا.. ا­مدی به راهنمایی دکتر فضل ا… غفرانی پور) و سومین رساله دکتری در اسفندماه1380 از دانشگاه تربیت مدرس (دکتر مسعود فلا­ی خشکناب براهنمایی خانم دکتر مدا­) و چهارمین رساله دکتری در اسفندماه سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز(دکترپرخیده ­سنی براهنمایی دکتر ­یدر علی عابدی) دفاع گردید. 



 
IMOD معرفی داروی ایرانی ایدز(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:41 صبح )

معرفی داروی ایرانی ایدز IMOD

AIDS & IMOD

- داروی ایرانی ایدز با بالا بردن سطح ایمنی بدن بیماران مبتلا به ایدز را در برابر این بیماری مقاوم می‌کند و طول عمر با کیفیت تری را به آن‌ها می‌دهد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:‌ استراتژی اصلی درمان ایدز در دنیا اکنون بیشتر روی داروهای شمیایی ضد ویروسی است که به علت تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام می‌شود این داروها بسیار گران قیمت هستند و به همین علت بسیاری از بیماران در آسیا و آفریقا و جهان سوم به این داروها دسترسی ندارند.

وی اضافه کرد:‌ دو استراتژی دیگر ، تولید واکسن این بیماری و داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، واکسن ایدز هنوز در دنیا تولید نشده است اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، در مورد داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی نیز قبلا داروی اینترفرین تولید شده بود که به علت عوارض بالای آن اکنون جایگاه چندانی برای مصرف ندارد.

وی گفت: داروی گیاهی ایرانی ایدز از همین دسته داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که با اطمینان می‌توان اثربخشی، امنیت و عوارض نداشتن آنها را اعلام کرد.

وی گفت: اگر قرار بود این دارو مصرف دائمی داشته باشد با اثربخشی تایید شده آن یک دستاورد بزرگ بود اما جالب تر این است که پس از مصرف 90 روزه این دارو سطح ایمنی بدن بیمار تا یکسال بالا می‌ماند.

- کامران باقری لنکرانی، در مراسم معرفی داروی گیاهی ایرانی ایدز در تالار امام بیمارستان امام خمینی با اعلام رسمی تایید این دارو و ورود آن به بازار مصرف از یکماه آینده، افزود: این دارو سطح cd4 بیماران را که نشانه سیستم ایمنی بدن آنان است از حدود 350 تا 400 به بیش از دو برابر ارتقا می‌دهد و به این ترتیب بیماران را در برابر عفونتهای ثانویه که عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV است مقاوم می کند.

تاکنون این دارو برای 200بیمار مبتلا به ایدز استفاده شده و ثابت شده است که پس از یک دوره درمان دارویی 90 روزه سطح ایمنی بدن تا یکسال بالا می ماند.

برای ساخت این دارو که ابتکار دانشمندان ایرانی است، محققان کشور طی 6 سال در 15 مرکز مختلف تحقیقاتی فعالیت کرده اند و مطالعات بالینی و پایه زیادی برای اثبات اثربخشی، کیفیت و نداشتن عوارض آن انجام شده است و اکنون به تایید وزارت بهداشت رسیده و به زودی تاییدیه های جهانی را نیز اخذ می کند.

وزیر بهداشت گفت این دستاورد بزرگ ملی حاصل تلاش محققان داخلی و همراهی وزرای بهداشت سابق به خصوص دکتر فرهادی و دکتر پزشکیان است.

باقری لنکرانی اضافه کرد: در کشور ما نیز اکنون حدود 14 هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند و حدود 1700 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط: (لینک ها در صفحات جدید باز می شوند)


> /IMOD ارمغانی از ایران برای بشریت/

کشف داروی ایدز حاصل روحیه دادن رهبر معظم انقلاب به جوانان است

> گزارش تصویری معرفی داروی ایرانی "ایدز"

داروی ایرانی ایدز سیستم ایمنی بدن بیماران را تقویت می‌کند

> اعلام کشف داروی کنترل عوارض ایدز در ایران

> لنکرانی و جزییات داروی کنترل ایدز ایران

> Iran discovered herbal cure for AIDS

> Iran unveils Aids herbal remedy



 
پرستار(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:39 صبح )

پرستاران،خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند، همچنان که مقام معظم رهبری می فرمایند: "طرف حساب پرستار فقط خداست."



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 2  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 3549  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «