سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه جامه دانش بپوشد، عیبش از مردم نهان ماند . [امام علی علیه السلام]

گروه پرستاری 85 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

 
 
سرطان چیست؟(سه شنبه 85 اسفند 1 ساعت 11:41 صبح )

سرطان چیست؟

 

رشد بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلولها سرطان نامیده می شود.

بدن ما از اجزاء کوچکی به نام سلول تشکیل شده که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.  سلولها بلوکهای ساختمانی بدن هستند و گروهی از سلولها، بافتها و ارگانهای بدن را تشکیل میدهند. سلولهایی که در بافتهای مختلف مانند مغز، کبد ، کلیه و ریه هستند ،هر کدام یک عملکرد واحد دارند.

سلولها به طور نرمال ،با دو تا شدن به طریقه منظم و کنترل شده تولید مثل می کنند و منجر به رشد و ترمیم بافتهای بدن می شوند.

بعضی اوقات تقسیم سلولها ، بدون کنترل و به صورت  غیر عادی انجام می شود. رشد غیر عادی و بیش از حد سلولهای بافت، تومور نامیده می شود که می تواند خوش خیم و یا بد خیم باشد.

 

 

تومورهای خوش خیم معمولا محدود به قسمت کوچکی از بدن است و اغلب به آهستگی رشد می کند. این تومورها بسته به سایز و محلشان ،مشکلاتی به وجود میاورند که با درمان تومور که غالبا جراحی میباشد ، معمولا بیمار مشکل دیگری نخواهد داشت.

سرطان یا تومورهای بدخیم نیز در یک فضای محدود شروع می شوند ، اما می توانند به بافتهاو ارگانهای مجاور گسترش یابند. سلولهای سرطانی ممکنه با جریان خون به مناطق دورتری در بدن منتقل شوند .در اینجا ممکنه تومور جدیدی را به نام تومور ثانویه یا متاستاتیک تشکیل دهند.

سلولهای سرطانی با سیستم لنفاتیک نیز منتقل می شوند. سیستم لنفاتیک به طور نرمال برای از بین بردن عفونت در بدن کار می کند .این سیستم از یکسری غدد و رگهائی که در سراسر بدن به هم متصلند تشکیل شده است.

سرطان کلمه ای است برای توصیف تعدادی از بیماریهای مختلف که علل و روش درمان  متفاوت  دارند. همه سرطانها باید تحت درمان قرار گیرند، هر چند که همه آنها به طور کامل  معالجه نمی شوند.



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 3553  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «